Her finner du ferdige undervisningsopplegg der generativ kunstig intelligens brukes på ulike måter. Oppleggene er klare til bruk, og gir eksempler på hvordan KI kan støtte både elevens læringsprosess og lærerens undervisning. Alle oppleggene kan gjenbrukes og tilpasses ulike fag og elevgrupper. Siden oppdateres jevnlig med nye forslag og erfaringer fra praksis.
Presentasjonen gir en innføring i VuKI-rammeverket– et verktøy utviklet for å hjelpe elever og lærere med å forstå når og hvordan kunstig intelligens kan brukes på en etisk, pedagogisk og faglig forsvarlig måte i undervisningen.
VuKI-rammeverket viser ulike nivåer for hvordan KI kan inngå i skolearbeid – fra situasjoner der det ikke skal brukes i det hele tatt, til mer åpne og kreative former for bruk. Målet er å støtte kritisk tenkning og selvstendighet, samtidig som man lærer å bruke KI som et nyttig verktøy. Det anbefales å gå gjennom VuKI-rammeverket med elevene i forkant av at KI tas i bruk i skolearbeidet. Dette bidrar til felles forståelse, tydelige forventninger og en trygg ramme for utforskende og ansvarlig bruk.
Lærere kan bruke denne presentasjonen for å:
Forklare hva VuKI er og hvorfor det er relevant.
Skape felles forståelse for hva som er tillatt og forventet i ulike vurderingssituasjoner.
Invitere til refleksjon og dialog om etisk bruk av KI
VuKI-rammeverket er oversatt og bearbeidet av Stine Brynildsen (HiØ). Du finner originalversjonen (The AI Assessment Scale) her: 2312.07086
Undervisningsopplegget kombinerer litterær analyse og kreativ tekstproduksjon med bruk av KI-verktøy. Elevene leser eventyret Billy Goats Gruff, identifiserer litterære virkemidler, og skriver en ny versjon fra trollets perspektiv. De får støtte av NDLA sine samtaleroboter til å forbedre teksten og lage illustrasjoner. Opplegget inkluderer også sjangerutforskning og refleksjon rundt KI sin rolle i skriveprosessen. Hver oppgave er merket med hvilket nivå i VuKI-rammeverket den representerer. VuKI brukes her for å synliggjøre når og hvordan KI bidrar i læringsprosessen, og om bruken støtter opp under læringsmålene.
Opplegget er beregnet til ca. 2–3 dobbeltøkter, avhengig av hvor mye tid som settes av til skriving og refleksjon. Målet er å utvikle både faglig innsikt og kritisk KI literacy hos elevene.
Undervisningsopplegget gir en kort innføring i prosessorientert skriving av fagtekst, med særlig vekt på hvordan generativ KI (samtaleroboter) kan brukes som støtte underveis i skriveprosessen. Første del gir elevene et metablikk på skriving – både med og uten samtalerobot – for å utvikle bevissthet rundt sin egen skriving. Elevene lærer å stille gode spørsmål, vurdere svar kritisk og bruke tilbakemeldinger fra både medelever og KI for å forbedre tekstene sine. Opplegget er utviklet for programfaget Psykologi 2, men prinsippene kan enkelt overføres til andre fag.
Hensikten er
å utvikle elevenes skriveferdigheter gjennom en bevisst og trinnvis skriveprosess
å fremme kritisk og reflektert bruk av KI i tråd med VuKI-rammeverket
å synliggjøre hvordan KI kan støtte arbeidet underveis i skriveprosessen, uten å erstatte elevens egen innsats.