Figuren er laget med Napkin AI
Inkludering og tilpasset opplæring er kjerneprinsipper i skolen, men kan være krevende å realisere i praksis. En samtalerobot kan fungere som en digital lærerassistent og gi elevene faglig støtte der det trengs. Med gode ledetekster kan KI tilby tilpassede forklaringer og supplerende undervisning, som hjelper elever å møte faglige utfordringer i eget tempo. Eksemplene viser hvordan KI kan styrke elevenes fagforståelse gjennom tydelige forklaringer, alternative perspektiver og individuelt tilpasset støtte.
Ledetekst for tilpasset forklaring
«Du er en lærer i [fag] på [skoletrinn]. Forklar [fagbegrep/tema/spørsmål] enkelt og tydelig. Bruk eksempler. Følg deretter opp med spørsmål for å sjekke forståelsen min. Vent på svar».
Dersom nødvendig, følg opp med:
«Forklar det enda enklere» eller «Svar slik at en 16 åring forstår det».
For en mer personlig tilpasset forklaring, utvid ledeteksten med:
«Svar som om du snakker med en 16-åring som elsker [fyll inn, f.eks. fotball, gaming, anime, musikk]»
«Svar som [fyll inn, f.eks. en engasjert historieforteller, en entusiastisk og morsom lærer]»
Her er et eksempel på hvordan KI kan brukes til elevstyrt differensiering i forklaringen av fagstoff.
Big Bang-teorien – differensiert forklaring
Eleven kan selv velge forklaringsnivå ut fra eget behov. Be eleven kopiere og lime inn ønsket ledetekst.
Nivå: nybegynner
«Du er en naturfagslærer på videregående skole. Forklar big bang-teorien. Følg deretter opp med spørsmål for å sjekke forståelsen min. Dersom jeg ikke viser full forståelse, følg opp med enklere spørsmål med hint. Ikke svar på spørsmålene selv»
Nivå: avansert
«Du er en naturfagslærer på videregående skole som elsker akademiske fagbegreper. Gi en avansert forklaring av big bang. Følg deretter opp med spørsmål for å sjekke forståelsen min. Dersom jeg ikke viser full forståelse, følg opp med enklere spørsmål med hint. Ikke svar på spørsmålene selv»
Figuren er laget med Napkin AI
Ved større oppgaver kan eleven legge inn oppgaven i samtaleroboten og be den bryte den ned i mindre deler og lage en konkret steg-for-steg-plan.
Ledetekst:
«Jeg har en stor oppgave i [fag] som jeg trenger hjelp til å bryte ned i mindre deler. Oppgaven er som følger: [Lim inn oppgaveteksten her]. Lag en konkret action plan. Bryt oppgaven ned i tydelige steg, foreslå realistiske tidsrammer for hvert steg. Lag en enkel oversikt jeg kan følge for å fullføre oppgaven. Tilpass for en elev på [alder]»
Ved skriving av lengre tekster, bruk følgende ledetekstmal for støtte til flyt og struktur
Ledetekst: «Du er en lærer i [fag] på videregående skole. Jeg skal skrive en tekst om [tema og problemstilling]. Jeg skal inkludere følgende i teksten [fagbegreper, undertemaer etc.]. Lag en skriveramme for en tekst på [antall ord]. Ta utgangspunkt i notatene mine: [lim inn]»
KI kan støtte elever med ulike språkutfordringer. For eksempel kan elever med dysleksi få «språkvask» på tekstene sine, siden samtaleroboter forstår og tolker selv grove skrivefeil. Dette gjør det lettere å kommunisere skriftlig og få støtte til å forbedre teksten.
For elever som ikke har norsk som morsmål, kan KI gi tilpasset skrivestøtte. Samtaleroboten kan forklare ord og uttrykk, rette opp grammatikk og forslag til bedre formuleringer, slik at elevene lettere kan uttrykke seg på norsk. NDLA har utviklet en egen samtalerobot for nettopp dette formålet, kalt Teksthjelp for elever med norsk som andrespråk.
Slik kan KI bidra til at alle elever får mulighet til å vise hva de kan, uavhengig av språklige utfordringer.